
Could eating more fatty fish be a simple way to help alleviate depression? Research points to “yes.” Researchers have known for some time that rates of depression are lower in countries where lots of fish is consumed and higher in countries where lots of fish where little fish is eaten. Recently experts have noted that some people who suffer from depression have markedly low levels of omega-3 fatty acids, which are normally found in higher concentration in the brain.
These fatty acids are abundant in fatty fish, especially cold-water fish such as salmon, trout and mackerel. Low fish consumption and low levels of a potent from an omega 3 fatty acid called DHA have both been linked with higher rates of postpartum depression.
Recently, a flurry of research studies has support the notion fatty acids can help stabilize the mood. When researchers fed omega-3 fatty acids to piglets, the fatty acids had the same effect as the antidepressant Prozac – that is they significantly increased levels of neurotransmitter serotonin. New studies in people have shown that omega-3 fatty acids can help symptoms of depression as well as bipolar disorder.
More research is needed, but meanwhile, there is no harm in adding more fish to your diet. For people who don’t like fish, fish-oil supplements are available in health-food stores. Talk to your doctor before taking them, though, since they can thin the blood. Flax seeds and flax seed oil are other sources of omega-3 fatty acids.
1 comment:
I was wondering if you are doing any more studies on severe depression and if you need any more volunteers. Only problem being that I cannot eat fish oil because I am a vegan.
-http://www.depressionfighters.com
Post a Comment